Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

Gubbröra, matlagning för herrar och sydafrikanska viner

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 19:30

För ett tag sedan höll jag i en matlagningskurs för herrar. I Sydafrika därifrån jag kommer ha v i mycket vin både i maten och en del till maten.


Vi lagade Prins Bertils pannbiffar, med en härlig sås och pressade potatis. Vi lagade inbakad fläskfilé med portvinssås eller kantarellsås eller gorgonzolasås och pommes Anna eller potatisgratäng. Vi lagade ugnsbakad lax med pommes duchesse med jordgubb och blåbärscrepes med chokladsås och grädde och bär och en skvätt Kahlua.


Vi lagade kyckling fylld med soltorkade tomater, salami, bacon och mozzarella med klyftpotatis, hemgjord tomatchutney blandad med creme fraiche samt hemgjord vaniljglass.En mustig vinter köttgryta med lite rödvin och nybakat bröd och hemgjord chokladmousse med Kahlua.


Vi avslutade med en brakmiddag, en klassiker gubbröra till förrätt, filé mignon black and white med hasselbackspotatis till huvudrätt och chokladmaräng med mandel, Amarulagrädde och frukt till efterrätt.


Till kött kan man rekommendera KWV Roodeberg vinerna eller en röd Drostdy Hof, vår älsta kooperativt vin.

KWV Rooderberg 750ml

Alles Verloren har också bra viner!

Boschendal viner är också väldigt goda.

En bra vit vin som dessutom är ett Fair Trade vin är Fair Hills Chenin Blanc Chardonnay.


De nyare eller lite yngre viner är bl a Tabiso, Sun of Africa



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 24 november 2018 14:47

           Så roligt att vara med på den kända värmländska författaren Henrik Molenius boksignering idag. Tack så mycket Henke!!   ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 3 februari 2018 18:02

    Min son ville gå på Melodifestivalen. Vi diskuterade och tyckte de var lite dyra men okej tänkte jag vi kan kolla efter biljetter ifall det fanns till ett rimligt pris. Det var SLUTSÅLD allt var borta!! Vi nöjde oss med att åka in till stan och...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 13:22


  Den här julmusten smakade jättegott när den var välkyld. Det fanns en eftersmak av kaffe. En del tyckte inte om den men jag klagar inte jag gillade kaffesmaken! ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 12:38


  Blåbärsinspektören kollar nästa års blåbärsskörd :) Tror att hon var nöjd med blåbärsrisets kvalité. ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 01:31

          Kyckling Mozzarrella Jag gjorde ett litet snitt i några kycklingfiléer och fyllde snitten med hackade oliver. Jag hade röktskinka och tomatskivor på plus ett mozzarrella täcke med oregano och lite olivolja, salt och peppar. Min ...

Ovido - Quiz & Flashcards