Alla inlägg under januari 2013

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 29 januari 2013 13:06

När jag läste på universitetet var vi ett gäng chokladälskare som brukade diskutera olika choklad särskilt efter att ha pluggat en hel natt. Det var chokladen som höll oss igång. Vi tränade rätt så mycket också på den tiden, simning, löpning, karate, cykling, fjällvandring,mm. Vi hade alltid en chokladkaka med på en fjällvandring, vår nödproviant. Vi brukade hitta rätt många vilsna vandrare på den tiden som dessutom var rätt dåligt utrustade för e fjällvandringstur. Det var inte ofta vi behövde använda nödprovianten, så den åt vi på vägen ner efter en lång vandringstur!Mums!


Vårt chokladätandet förenade oss och ledde till många diskutioner. Varför startar inte du en egen chokladklubb där man provsmakar och diskuterar och betygsätta för att komma fram till favoriterna?

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 29 januari 2013 12:55

Hej på er!


Jag fick en fråga av en läsare om vart jag får min inspiration ifrån.


Jag måste bara säga att jag har nog varit väldigt priveligerat att ha haft så fantastiska människor i min omgivning. För några år sedan arbetade jag med en underbar kvinna som var väldigt creativ på så många sätt. Hon kunde väva, sy, sticka, virka,baka, hon simmade på badhuset ett par morgnarna varje vecka och hon cyklade till jobbet och hon kunde göra praliner, när hon inte tränade inför ett lopp. Hon överraskade oss en gång på jobbet med 12 olika sorters praliner. Va underbart vackra de var! På vägen hem handlade jag de ingredienser hon hade sagt jag skulle göra och min familj fick sina första hemgjorda praliner! Sedan dess har intresset bara växt och växt. När inspirationen flödar kan ingenting stå i vägen!

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 20:45

Jag älskar fudge! Jag gjorde vaniljfudge, chokladfudge och fudge med Famous Grouse och fudge med Amarula i julas. Jag gav bort en del som presenter och vi åt en del och mina barn sålde en del på sin julmarknad, det var så gött!


(Wikepedia 2013)




Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 20:21



Visst var det en fin bild, choklad KAN nämligen avnjutas med en kopp varm te, gött!!


www.dreamstime.com

www.fineartamerica.com


Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 20:15

http://www.canstockphoto.se/barn-kock-meny-4685711.html


Jag håller i en liten kurs som heter Lilla Kockskolan där jag lär ut hur man lagar goda mellanmål och middagar för barn mellan 9-13.


(www.ica.se)

Den här terminen har vi lagat förutom en god julmiddag med julskinka och köttbullar, gyllene kyckling nuggets med hemgjorda pommes frites och en krispig sallad, en krämig broccolisoppa med nybakat grahamsbröd, mustig tacosoppa med mycket grönsaker och creme fraiche med en frukttallrik till dessert, panpizza med olika toppings, ostgratinerad kassler med ananas och potatisgratäng.



Förra termin bakade vi scones och gjorde nyttiga smoothies med hallon och yoghurt (vi försökte undvika socker så mycket som möjligt!), vi lagade pannkakor med frukt, bär och grädde. Vi gjorde en god korvgryta med fruktspett till dessert. Vi rullade köttbullar och gjorde potatismos och kokta morötter. Vi lagade spaghetti med köttfärssås och alla gjorde på sitt sätt, en del gillade lök medan andra gillade champinjoner i sin mat. Det var väldigt gott. Vi skalade, hackade, tärnade och serverade och mina elever var superduktiga i köket! Vi avslutade terminen med en middag där föräldrarna var med och lagade hamburgare med klyftpotatis och coleslaw.

IMG_2029

(www.vickning.se)

FYI (For Your Information) enligt www.vickning.se kom hamburgaren till Amerika på tidigt 1800-tal med tyska immigranter från Hamburg, i form av maträtten Hamburg Steak, vilken blev väldigt populär. Hamburg Steak är en färsbiff med ägg, ströbröd och lök som gärna bräseras. En vidareutveckling av maträtten skedde i början av 1900-talet då man tillsatte brödet. Den blev då känd under namnet Hamburger, eller på svenska Hamburgare, som vi alla är väl bekanta med idag.

I dagens samhälle förknippas hamburgare ofta med snabbmat, vilket inte är så konstigt då det är snabbmatsboomen som gjort hamburgaren till en världsrätt. Hamburgaren är dock så mycket mer än bara snabbmat. Det är en fantastisk maträtt som man kan sätta sin egen prägel på, inte bara smakmässigt, utan även utseendemässigt, och man kan variera maträtten nära på in i det oändliga.

Men framförallt är hamburgaren en god och trevlig maträtt som man gärna bjuder eller blir bjuden på. Varför inte laga ett gäng smarriga burgare till helgen? (www.vikning.se)

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 20:00

I love brie!

http://www.ifood.tv/blog/is-it-safe-to-eat-brie-cheese-during-pregnancy

Förutom en vitchokladfondue på vår nyårsfika så testade jag ett recept jag var lite sugen på att testa nämligen brie med bränd socker och valnötter. Det är ganska enkelt faktiskt, man värmer ungefär en deciliter socker och sedan smälter man det tills den blir gyllenbrunt. Man låter det svalnar något och sedan häller man det över en hel brieost på en bred tallrik. sedan lägger man rostade valnötter på (jag rostade mina valnötter i en stekpanna först, då blir de lite knapriga - mums!)

Jag hade en påse aprikoser som jag lade runt i två lager, åh va mumsigt det var!

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 19:45

Vi var bortbjudna till en kompis som har en son som är konstnär. Hans son lagade en underbar middag till oss - ugnsgrillad kyckling med mörkchoklad och rödvinssås och ugnsbakade grönsaker, himmelskt gött! Receptet var ett gammalt aktekrecept enligt honom  



Av Shelley-Ann Thörnqvist - 8 januari 2013 19:30

För ett tag sedan höll jag i en matlagningskurs för herrar. I Sydafrika därifrån jag kommer ha v i mycket vin både i maten och en del till maten.


Vi lagade Prins Bertils pannbiffar, med en härlig sås och pressade potatis. Vi lagade inbakad fläskfilé med portvinssås eller kantarellsås eller gorgonzolasås och pommes Anna eller potatisgratäng. Vi lagade ugnsbakad lax med pommes duchesse med jordgubb och blåbärscrepes med chokladsås och grädde och bär och en skvätt Kahlua.


Vi lagade kyckling fylld med soltorkade tomater, salami, bacon och mozzarella med klyftpotatis, hemgjord tomatchutney blandad med creme fraiche samt hemgjord vaniljglass.En mustig vinter köttgryta med lite rödvin och nybakat bröd och hemgjord chokladmousse med Kahlua.


Vi avslutade med en brakmiddag, en klassiker gubbröra till förrätt, filé mignon black and white med hasselbackspotatis till huvudrätt och chokladmaräng med mandel, Amarulagrädde och frukt till efterrätt.


Till kött kan man rekommendera KWV Roodeberg vinerna eller en röd Drostdy Hof, vår älsta kooperativt vin.

KWV Rooderberg 750ml

Alles Verloren har också bra viner!

Boschendal viner är också väldigt goda.

En bra vit vin som dessutom är ett Fair Trade vin är Fair Hills Chenin Blanc Chardonnay.


De nyare eller lite yngre viner är bl a Tabiso, Sun of Africa



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards