Direktlänk till inlägg 23 december 2017
Enligt Aftonbladet finns det en del fördelar med att köpa sig (eller någon annan) en elcykel:
I september föreslog regeringen att den som köper en elcykel ska få tillbaka en fjärdedel av inköpspriset. När budgeten för 2018 nu har klubbats i riksdagen innebär det att förslaget kommer att bli verklighet.
På måndag 18 december kommer regeringen att fatta beslut om premien, men redan nu är detaljerna i den nya förordningen spikade.
– Elcykeln har enorm potential att locka över folk som kör bil till att åtminstone ibland, eller varje dag, cykla istället, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
Premien riktar sig till alla över 18 år och gäller vid köp av elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Även elfordon som går på tre och fyra hjul, som till exempel lastelcykel, omfattas av premien (se fler detaljer längre ned).
Totalt satsar regeringen 350 miljoner kronor per år på elcykelpremien, med ett maxtak på 10 000 kronor per person.
Om alla utnyttjar maxbeloppet kommer premien räcka till 35 000 cyklar per år. Finns det en risk att den tar slut?
– Det får vi i så fall titta på i nästa budgetarbete om det skulle hända. Jag blir jätteglad om det säljs så många, men långtifrån alla kommer att ta ut maxbeloppet, säger Karolina Skog.
Försäljningen av elcyklar ökade kraftigt redan innan ni presenterade er premie. Behövs det verkligen statliga pengar till det här?
– Vi tycker att den kommer i precis rätt tid. Det finns ett ganska bra urval av elcyklar på plats och marknaden har börjat utvecklas. Då är det läge att lägga in en stimulans. Då kan vi få en elcykelboom på riktigt.
Klarar Sveriges cykelleder av en sådan?
– Det kommer att krävas ännu mer investeringar i cykelinfrastrukturen när det blir fler elcyklar och cyklister generellt. Behovet är väldigt stort framöver. Jag hoppas verkligen att länstrafikplanerna från regionerna som kommer in i januari är fulla av cykelinvesteringar.
Premien gäller inte vanliga cyklar. Hur kommer det sig?
– Vi bedömer att det inte finns något prishinder för att köpa en cykel utan elmotor. Elcyklar är fortfarande ganska nytt, och priset är avgörande för om man ska slå till eller inte.
Finns det inte en uppenbar risk att återförsäljarna nu höjer sina priser?
– Vi har kontaktat konsumentföreningar som kommer att bevaka utvecklingen, säger Karolina Skog.
Premien gäller retroaktivt från och med den 20 september i år, och kommer att kunna sökas från och med 1 februari 2018.
– När du köper en elcykel – se till att spara kvittot och kräv att ram-numret står där. Det skickar du sedan in till Naturvårdsverket från och med 1 februari, säger Karolina Skog.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 | 21 |
22 | 23 | 24 | |||
25 |
26 |
27 |
28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|