Direktlänk till inlägg 18 december 2013

Blockchoklad eller block vad är skillnaden?

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 18 december 2013 15:48

Hej igen!


Hade ett intressant samtal om blockchoklad idag. En del vill inte använder blockchoklad för att den är inte så bra enligt dem. Jag tycker att det finns en del riktigt bra blockchoklad som håller bra kvalite och jag tyckte jag skulle blogga lite om dem idag.

Vad få man kalla blockchoklad idag?

Enligt min forskning (www.worldofchocolate.se) det som få betecknas choklad ska uppfylla en del krav:

Mörk choklad

Mörk choklad består i grunden av kakaomassa (kakaopulver och kakaosmör) och socker. Utöver dessa ingredienser kan man ofta hitta vanilj och lecitin (stabiliseringsmedel) i chokladen. Europeiska regler kräver att produkten innehåller minst 35 % kakaomassa, socker och kakaosmör.


Mjölkchoklad

Mjölkchoklad består, förutom kakaomassa och socker, även av mjölkpulver. Europeiska regler har satt ett minimum på 25 % kakaotorrsubstans (även kallat kakaopulver) i mjölkchoklad.


Vit choklad

Vit choklad görs på en blandning av socker, kakaosmör och mjölkpulver. Även om dess konsistens liknar mjölk- och mörk choklad innehåller den inte något kakaopulver eller någon kakaomassa. Inom EU existerar särskilda regler för varor som saluförs under försäljningsnamnet och det bestämmer bland annat innehållet. Exempelvis måste vit choklad innehålla minst 20 % kakaosmör och 14 % mjölktorrsubstans varav minst 3.5 % mjölkfett.

 Blockchoklad mörk 44% Kakao 250g FazerBlockchoklad premium 100g FazerMörk 70% Kakao 200g OdenseBlockchoklad Mörk 175g Fazer

Blockchoklad & block

Det som förr i Sverige gick under benämningen blockchoklad anses enligt ett EU-direktiv inte längre berättigat till namnet choklad på grund av att den inte uppnår den chokladhalt som direktivet föreskriver. Istället för att öka chokladhalten till föreskriven nivå, har man i Sverige behållit det gamla receptet och strukit choklad ur namnet så att den nuförtiden heter block. Det finns numera även blockchoklad av varierande kvalitet som uppfyller EU:s regler för att få kallas choklad. Blockchokladen är i regel gjord för att smältas eller användas i matlagning.


OBS!! I block har man istället för kakaosmör vegetabiliskt fett, vilket är ytterligare en anledning att det inte får kallas choklad.


Alltså blockchoklad innehåller minst 35% kakaomassa, socker och kakaosmör, samt vanilj och lecitin.

Block  innehåller vegetabiliskt fett och få därför inte kallas choklad!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 24 november 2018 14:47

           Så roligt att vara med på den kända värmländska författaren Henrik Molenius boksignering idag. Tack så mycket Henke!!   ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 3 februari 2018 18:02

    Min son ville gå på Melodifestivalen. Vi diskuterade och tyckte de var lite dyra men okej tänkte jag vi kan kolla efter biljetter ifall det fanns till ett rimligt pris. Det var SLUTSÅLD allt var borta!! Vi nöjde oss med att åka in till stan och...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 13:22


  Den här julmusten smakade jättegott när den var välkyld. Det fanns en eftersmak av kaffe. En del tyckte inte om den men jag klagar inte jag gillade kaffesmaken! ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 12:38


  Blåbärsinspektören kollar nästa års blåbärsskörd :) Tror att hon var nöjd med blåbärsrisets kvalité. ...

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 28 december 2017 01:31

          Kyckling Mozzarrella Jag gjorde ett litet snitt i några kycklingfiléer och fyllde snitten med hackade oliver. Jag hade röktskinka och tomatskivor på plus ett mozzarrella täcke med oregano och lite olivolja, salt och peppar. Min ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards