Senaste inläggen

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 5 november 2016 18:41

Enligt www.metro.se är de mest sökta klädesplaggen på Blocket 1. Skor 2. Stövlar 3. Skinnjacka 4. Gummistövlar 5. Jacka 6. Kappa 7. Klänning 8. Rock 9. Boots 10. VinterjackaKälla: Blocket, 13 oktober 2016.

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 5 november 2016 18:38

www.metro.se sägs det också att försäljningen av vinylskivor öpå Tradera har ökat mest av alla kategorier sedan förra året. – Det är en back-to-basic-trend som kanske är det som visar sig här. Man är intresserad av enkelheten, som det brukade vara, säger hon.

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 5 november 2016 18:35

www.metro.se tycker Alexandra Davidsson, generalsekreterare på ideella föreningen Medveten konsumtion att det är positivt att folk intresserar sig för second hand.Människor blir allt mer medvetna och vill köpa produkter som är bättre för miljön, men också för dem i produktionen. Att man gynnas ekonomiskt är såklart också ett plus, säger hon och tror att intresset för bebiskläder kan ha med det ökade medvetandet om kemikalierna att göra. – Om man köper kläder second hand har kemikalierna tvättats ut och man utsätter inte barnet för så stor fara. Jag tror att det är ett ökat medvetande vad som är bra för oss och vår hälsa. En annan aspekt är ju också att barnkläder är dyrt och barnet snabbt växer ur dem.

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 5 november 2016 18:26

Från matlagning till att tjäna lite extra pengar jag läste det här på www.metro.se - att "enligt en undersökning från Tradera har svensken i genomsnitt fyra kartonger prylar och kläder hemma som inte används. Värdet uppgår i genomsnitt till 13 166 kronor. Så att köra en höstrensning kan ge lite klirr i kassan om man säljer vidare det man inte längre använder.På Blocket är intresset för nytt på fötterna stort. De klädesplagg som flest söker på nu under hösten på Blocket är skor. Av allt som säljs på Tradera är det kvinnokläder, följt av barnkläder som säljs mest.

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 5 november 2016 18:10

www.msn.se  kan man läsa att "2675 svenska singlar medverkade i undersökningen och fick svara på frågan "Vilken hobby av följande är mest sexig?". Trenden var tydlig. 

Överlägset sexigast ansågs matlagning vara, med 31 procent av rösterna. Tätt efter återfinns Sport och träning med 27 procent av rösterna. Minst sexigt ansågs Datorer och teknik vara. Bara 3 procent menade att de tyckte det var den sexigaste hobbyn.

För kvinnor hamnade matlagning överlägset överst. För män ansågs sport och träning dock vara lika attraktivt."

Matlagning alltså då kan nog chokladtillverkning inkluderas tycker jag :) Från och med nu ska jag bloggar mer om mat I promise hehe :)

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 23 oktober 2016 21:51

Jag läste någonstans att Justin Bieber inte gillar en del sötsaker bl a choklad!!? Sorry.


Av Shelley-Ann Thörnqvist - 23 oktober 2016 21:41

 

http://www.chocolatebar.com/

På chocolatebar.com kan man se att 10% sv deras vinster skänks till GiveBack Partners för att stödja och att säkerställa att vilda djur skyddas. Vilken bra idé !!

10% of our net profits are donated annually to current 10% GiveBack Partners;  each is guaranteed a minimum annual donation of $10,000 and is free to use the funds on projects they deem most important. With over $1.2 million generated in the past three years alone, each chocolate purchase adds up to big support that helps wildlife thrive.

Av Shelley-Ann Thörnqvist - 19 oktober 2016 18:09

Bildresultat för chocolate switzerland lindt

 

 

Vilket land köper mest choklad från Schweiz?

1. Tyskland 21,381,465kg in 2015 or 19% av deras choklad export.

2. Storbrittanien

3. Canada

4. Belgien och Nederländerna

5.Australien

6. Singapore

7.UAE

8. Japan

 

 

Switzerland has a longstanding reputation for making exquisite chocolate, but which countries buy the most from the Swiss?

According to the latest foreign trade figures from the Swiss Customs Administration, Switzerland exports the most chocolate to Germany. By weight, that was a delicious 21,381,465kg in 2015 or 19% of all Swiss chocolate exports.

In total, 115,432,431kg of Swiss chocolate were exported in 2015. Below you can see where to – in terms of weight (kg) and export sales (CHF).

Bildresultat för chocolate switzerland lindt

The Association of Swiss Chocolate Manufacturers analysed the latest numbers and said that at CHF845 million ($866 million), overall Swiss chocolate export sales were up by 2.5% on the year before. The UK was the second-biggest buyer of Swiss chocolate (12.1%), then France (9.4%) and Canada (7.7%). 

Belgium, another country famous for producing its own chocolate, was one of the nations where the biggest growth in Swiss chocolate exports was seen, along with the Netherlands. Outside the EU, Australia, Singapore, the United Arab Emirates and Japan were also big growth markets.

In emerging markets like China and Russia, there was a fall in sales compared with the year before.

Swiss ingenuity

How did Switzerland come to have such a stellar reputation for chocolate when it doesn’t even produce its own cocoa beans?

Economist Ha-Joon Chang, who teaches at the University of Cambridge and recently wrote about the Swiss chocolate industry for the Financial Times, told swissinfo.ch that the Swiss had developed this “incredibly strong industry really out of nowhere”.

Bildresultat för chocolate switzerland lindt

“Latin American countries like Venezuela or Ecuador boast that they have the best cocoa beans in the world, but how come when people hear the word chocolate, they think of Switzerland?” he said.

“First of all it’s a tribute to [Swiss] ingenuity and dedication to being perfect! But the interesting thing about Swiss chocolate is that people think that’s all Switzerland produces – OK, some luxury watches and maybe Swiss army knives – but they think the country lives off banking and services.” 

Bildresultat för chocolate switzerland lindt

In fact, though, on a per capita basis Switzerland is the most industrialised country in the world, producing more industrial output than anyone else. The reason is that Switzerland specialises in so-called call producer goods – industrial, chemical, machinery, precision equipment – that people don’t see in their everyday lives. 

“The story of Switzerland is how you can by developing technologies to use machines better, to use chemicals better. You can actually create an incredible amount of prosperity in an environment that is very poorly endowed with natural resources,” Chang said.

Swiss chocolate is still popular abroad, but at home the story is a little different. In fact, sales in Switzerland dropped by 5.9% in 2015. Per capita, the Swiss ate a mere 11.1kg in 2015, compared with 11.7kg the year before.

Like this map? You can contact the author of this article on Facebook or on Twitter.

swissinfo.ch

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards